pátek 8. března 2013

Koho chleba jíš, toho píseň zpívej...

Jednoho dne mi moje kamarádka Hanka poslala recept na údajně úžasný chleba, který se nehněte, jeho příprava zabere jen pár minut a výsledek je nadmíru křupavý a voňavý...
Zkusila jsem ho po delším váhání a rozhodně tím způsobila rozruch v naší rodině. Chléb nám moc zachutnal, však kdo by odolal té zvonivé kůrčičce a střídce jako obláček, která se rozplývá a šíří svou vůní všude kolem vás...


Hezky popsaný recept například zde: http://nejedle-recepty.blogspot.cz/2013/01/domaci-nehneteny-chleb.html

Později se mi náhodou dostalo do ruky složení výrobku chléb Šumava.... Chléb z prodejen je plný různých fascinujících věcí, ale rozhodně takových, které mají být úplně někde jinde. Stane se. Ale ta éčka jsou neodpustitelná. K čemu jsou platné stabilizátory, když chléb bývá druhý den již nepoživatelný? Jako pekař naší rodiny toto naprosto nechápu...

Foto etikety - zdroj: idnes.cz

Dlouho jsem se bála chlebového kvásku. 

Zbytečně. Když jsem ho od Davida R. spolu se spoustou praktických rad dostala, postupně jsem se začala osmělovat i v tomto pečení.

Přednosti kváskového chleba:

* Čistí krev (vhodný pro osoby trpící akné, ekzémy, lupénkou).
* Vyživuje nervový systém.
* Posiluje svalový systém (vhodný pro dospívající děti, sportovce).
* Upravuje trávení (nezpůsobuje nadýmání a zácpy).
* Chléb upečený s pomocí kvásku má příjemnou nakyslou chuť. Uchovává se v čisté utěrce z přírodního materiálu (len, bavlna).

Doporučuji prohlédnout vynikající stránky k tématu:
http://www.maskrtnica.cz/jak-na-prvni-domaci-chleba/


Každý chléb, který uhnětu vlastníma rukama a vložím ho s nadšeným očekáváním do rozpálené trouby, aby "ožil", má trochu jinou barvu, chuť i tvar. Každý jako by byl svou vlastní osobností. A to je na tom to krásné, až kouzelné.
Roztodivné praskliny a "voka" to jen potvrzují. Milujeme ho vždy. Je náš. A o jeho první kůrku se u nás vedou často velké boje... :)







....a tak to u nás doma jednoho dne začalo pravidelně vonět čerstvým chlebem. 
A voní to tu dodnes. :)



3 komentáře:

  1. http://www.cuketka.cz/kvasek/kvasek.html

    OdpovědětVymazat
  2. Kamil přidal kváskovou mapu, díky za ní! A jinak je možné odebrat kvásek i ode mne. Máme-li se prakticky po ruce a dáte včas vědět. Na mapě "dárců" se zatím nenacházím.

    OdpovědětVymazat
  3. Na to složení teda koukám, to jsem si fakt nikdy nevšimla:-)))
    Peču nehnětený, už z dvojité dávky, a stejně se po něm hned zapráší:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat